براي ثبت بهترين لحظه هاي با تو بودن

بازي كودكان

1394/7/12 12:15
نویسنده : مامانت
47 بازدید
اشتراک گذاری
بازي هاي مناسب براي كودك 2-3 ساله:
 
1- پازل: 
بهترين زمان براي شروع پازل پايان 2و شروع 3 سالگي است. چيدن پازل فوق العاده است. با پازل هاي 4 و 6 تايي شروع كنيد. حتي اولش اگر ميبينيد نميتونه يه دونه رو بچينيد يا مثلا قطعه درست رو بردارد و بهش بدين بگين اينو امتحان كن. بعد يواش يواش پازل هايي با قطعات بيشتر مثلا 9 و 12 و ... همينطور زيادش كنيد ولي خيلي آروم آروم. شايد يه پازل رو چندين بار بچينه. بچه ها خيلي سريع متد چيدن پازل رو پيدا ميكنند.
من خودم تو بچگي اول دو تا دور پازل رو ميچيدم و بعد داخلش رو كامل ميكردم. در واقع از كل به جزء ميرفتم جلو. 
ولي پسرم كاملا برعكس عمل ميكنه. از جزء به كل ميچينه. اول قسمت هاي مختلف مثل صورت و بدن و درخت و ... رو ميچينه و بعد با كنار هم قرار دادن اينها هشون رو به هم وصل ميكنه و پازل رو درست ميكنه .
در همين فاصله 2 تا 3 سال پيشرفت شگفت انگيزي تو چيدن پازل تو بچه ها ميبينيد.
 
مهمترين و كليدي ترين فايده پازل اينكه كه تمركز و دقت بچه رو خيلي بالا ميبره.
 
2- لگو:
مهم نيست چه ماركي ولي تعداش زياد باشه. مثلا حداقل 50 تا تكه و براي اين سن تكه ها هم بزرگ باشه بهتره. بعد بهش بگيد كه با لگو چه چيز هايي ميتونه درست كنه. مثلا پاركينگ ، ماشين، هواپيما، خونه و ...
بعد با چيز هايي كه ساختين داستان درست كنيد. آدمك و عروسك كوچيك بگيرين و در قسمت هاييي كه كودك ساخته قرار بدين و داستان بسازيد. به مرور ميتونيد قطعات بيشتري به لگو ها اضافه كنيد.
ساختن با لگو خلاقيت بچه رو تحريك ميكنه و داستان پردازي تخيلش رو تقويت ميكنه.
 
3- نقاشي با رنگ انگشتيي
رنگ هاي انگشتي الان تو بازار زياد هستند. مارك هاي مختلف كرايولا(گياهي)، آريا و ...
ديوار حمام ميتونه بوم نقاشي كودك باشه. نقاشي بكشيد و داستان براش بسازيد.
 
4- گل بازي:
از گل رس بهداشتي ميتونيد استفاده كنيد. 
 
5- 
بازیهای خانگی برای کودکان ما 
 
 
1 - چند بازی با ماکارونی
 
(برای گروه سنی 2 تا 4 سال)
 
 ماکارونی، به‌ جز این‌ که غذای مورد علاقه بچه‌هاست، به خاطر شکل و بافت خاص‌اش، امکان‌های زیادی برای بازی فراهم می‌کند. در مورد بچه‌های کوچک‌تر می‌توانید از ماکارونی‌های بزرگ لوله‌ای استفاده کنید.
 
یک ظرف کوچک از ماکارونی را به همراه یک نخ کاموا در اختیار کودک قرار بدهید و او را تشویق کنید که ماکارونی‌ها را نخ کند و یک گردن‌بند از ماکارونی درست کند. این بازی باعث تقویت ماهیچه‌های کوچک دست می‌شود و بین چشم و دست کودک، هماهنگی ایجاد می‌کند.
 
 
 
(برای گروه سنی 3 تا 6 سال)
 
چند نوع مختلف ماکارونی، در اختیار کودک قرار دهید و روی زمین، همراه هم، با استفاده از ماکارونی‌ها، شکل بسازید. در مرحله بعدی، می‌توانید با استفاده از یک مقوا و چسب مایع، شکل‌هایی را روی مقوا با ماکارونی بچسبانید. این شکل‌ها را می‌توانید با استفاده از قلم‌مو و گواش رنگ کنید.
 
کودک را در ساختن شکل، آزاد بگذارید. این بازی، با تقویت ماهیچه‌های کوچک، در رشد خلاقیت کودک هم موثر است.
 
 
 
2 - بازی با آینه
 
(گروه سنی 2 تا 4 سال)
 
در یک روز آفتابی، با استفاده از یک آینه کوچک می‌توانید بازی‌های ساده‌ای برای کودک‌تان ترتیب دهید. با انداختن نور آینه روی اشیای مختلف می‌توانید کودک را تشویق کنید که نام آن‌ها را به زبان بیاورد.
 
می‌توانید کودک را تشویق کنید که لکه‌های کوچک نور را تعقیب کند یا خودش، نور را به دیوار بتاباند. از یک لیوان، برای شکست نور استفاده کنید و رنگ‌های مختلف نور را به کودک نشان دهید.
 
از این بازی، برای آموزش استفاده نکنید. هدف این بازی، تشویق حس کنجکاوی کودکان و ایجاد هیجان مشترک بین والدین و کودک است.
 
 
 
3 - مُهر سبزیجات
 
(گروه سنی 3 تا 6 سال)
 
رنگ گواش را رقیق کنید و در کاسه‌های کوچک بریزید. سبزیجات مختلف یخچال را از وسط ببُرید و کودک را تشویق کنید که سبزیجات را داخل گواش فرو کرده و اثر آن را روی مقوا امتحان کند. سبزیجات مختلف، به علت نوع بافت‌شان، شکل‌های مختلف و جالبی ایجاد می‌کنند. کودک می‌تواند با استفاده از مهرهای مختلف، شکل‌هایی نیز بسازد.
 
برخی از سبزیجاتی که برای ساختن مهر می‌توانید استفاده کنید، عبارتند از: لیمو، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، پیاز، هویج، کاهو یا کلم. هم‌چنین می‌توانید کودک را تشویق کنید که دست یا پایش را داخل کاسه فرو ببرد و اثر آن را روی مقوا ببیند.
 
این بازی باعث تقویت حس خلاقیت کودک و ایجاد هیجان مشترک بین کودک و والدین می‌شود. برای کم کردن ریخت و پاش ناشی از این بازی می‌توانید از یک سفره یا نایلون بزرگ استفاده کنید یا کل صحنه بازی را به حمام منتقل کنید.
 
 
 
4 - بازی با حبوبات
 
یک کاسه کوچک با حبوبات مختلف را همراه یک بطری کوچک آب معدنی خالی، در اختیار کودک قرار دهید. کودک معمولا شروع به انداختن حبوبات داخل بطری می‌کند. این کار برای کودکان کوچک دشوار است و نیاز به تمرکز زیادی دارد. برای همین باعث تقویت ماهیچه‌های کوچک دست و ایجاد هماهنگی بین چشم و دست می‌شود.
 
بعد از این‌که تمام حبوبات را داخل بطری انداخت، بطری را همراه هم، روی یک سینی بزرگ خالی کنید. با حرکت دادن بطری می‌توانید صداهای مختلفی ایجاد کنید. بعد، کودک را تشویق کنید که حبوبات را دسته‌بندی کند. برای این دسته‌بندی، توجه کودک را به رنگ و شکل مختلف حبوبات، جلب و نام آن‌ها را تکرار کنید.
 
بازی انداختن حبوبات داخل بطری، برای کودکان دو تا سه ساله و بازی با حبوبات و دسته‌بندی آن‌ها، برای کودکان دو تا چهار ساله مناسب است.
 
 
 
5 - تیزهوش کردن کودکان با اسباب‌بازی‌های خانگی
 
ـ بچه‌ها از دیدن و شناختن تفاوت‌ها لذت می‌برند. چند تکه پارچه با جنس و بافت متنوع، کلیدهای فلزی، چند خودکار رنگی یا حتی تعدادی قاشق در اندازه‌های مختلف، به‌راحتی می‌تواند سرگرم‌شان کند. 
 
ـ قبل از این‌که چیزی را در سطل آشغال بیندازید، چند لحظه، از دید یک کودک به آن نگاه کنید. عکس‌های روی یک بسته پاستیل یا یک جعبه خالی شکلات، معمولا برای بچه‌ها جالب است.
 
ـ آشپزخانه می‌تواند شهربازی بچه‌ها باشد، به شرطی که محیط آن را برای بازی کودک ایمن کنید و وقت‌هایی که سرتان شلوغ نیست و مشغول آشپزی نیستید، همراه او، با قابلمه‌ها و ظرف‌های پلاستیکی بازی کنید؛ البته نفس عمیق و لبخند را فراموش نکنید.
اين پست ادامه داره باز هم هست.ق#بازی 
دو بازی ساده با چسب نواری 
 
می توان با استفاده از نوار چسب های رنگی و پهن برای کودکان بازی های شاد و پرتحرک ساخت. مانند تصاویر با چسب های نواری رنگی خطوط مستقیم، مارپیچ و زیگزاگی رو زمین بچسبانید.
 
دو بازی ساده با چسب نواری : با خطوط چسب نواری چه بازی می توان کرد
دو بازی زیر با این خطوط رنگی انجام می شود:
 
راه رفتن روی خطوط
حرکت دادن توپک ها(pom pom) روی یک خط راهنمای رنگی
 
 
بازی مفرح با چسب راه رفتن روی خطوط
 
خیلی ساده است فقط کافیست از کودک بخواهید روی خطوط چسب راه برود. یک رنگ و خط را انتخاب نموده و یک پا را در ابتدای خط قرار دهد و سپس در امتداد خط مورد نظر تا انتها راه برود. کودک باید بتواند تعادل خود را در راه رفتن روی خط حفظ نموده و از مسیر منحرف نشود.
 
بازی را با حرکت به سمت عقب سخت تر نمایید یا حتی می توان از کودک بخواهید به پهلو به راست یا چپ حرکت کند.
 
بازی دوم حرکت دادن توپک ها در امتداد خطوط با استفاده از نی
 
از توپک های همرنگ با خطوط استفاده نمایید. از کودک بخواهید با فوت کردن در نی توپک ها را روی خطوط حرکت دهد و سعی کند حرکت توپک ها را روی خطوط کنترل کند.
 
بازی از چیزی که فکر می کنید سخت تر است پس شما هم به کودکتون بپیوندید و لذت ببرید.
 
می توانید مسابقه هم برگزار کنید و در مسابقه با شرایط یکسان بازی(اندازه و مدل خطوط با رنگ متفاوت) مفاهیم برد، تساوی و باخت را نیز با کودک تمرین نمایید.
 
برای سخت تر کردن بازی می توان با مکش هوا در نی توپک را در خلاف جهت روی خطوط حرکت داد.
 
 
👈آشنایی با ۱۰ بازی بی سر و صدای آپارتمانی👉
 
 
معرفی بازی‌های آپارتمانی که اجرای آن‌ها ساده باشد به پرورش فکری، شخصیتی و تقویت هوش کودکان کمک می‌کند.
 
۱ – بازی کی از چی خجالت می کشد؟ (هدف: جرأت آموزی، رفع خجالت، حساسیت زدایی) قابل اجرا از ۵ سالگی:هر یک از کودکان بیان می کند که از چه چیزی یا در چه موقعیت هایی خجالت می کشد، نوع خجالت هر یک از کودکان روی تابلو نوشته و به بحث گذاشته می شود و هر کودک با توجه به نوع خجالت در موقعیت نمایشی قرار می گیرد و تشویق می شود تا با خجالت خود مبارزه و بر آن غلبه کند.
 
۲ – بازی انتخاب شغل (هدف:بررسی علائق و استعدادهای کودک، آینده نگری) قابل اجرا از ۵ سالگی :کودکان می گویند که دوست دارند در آینده چه کاره شوند و درباره علت انتخاب خود و خود شغل اطلاعاتی را به کودکان دیگر می دهند.
 
۳- بازی دوست داشتن غذاها( هدف: تغییر ذائقه کودکان و گرایش آن ها به غذاهای مقوی) قابل اجرا از ۳ سالگی:هر یک از کودکان مطرح می کند که کدام یک از غذاها را بیشتر دوست دارد و از کدام غذا بدش می آید و یا این که آن غذا را نمی خورد.
تمامی موارد ثبت می شود و سپس درباره خواص غذاهای مقوی، سبزیجات و لبنیات برای کودکان توضیح داده می شود و مثلاً می گوییم هر کی دوست دارد قوی و زیبا بشود باید این غذا را بخورد، مثل قهرمان کارتون ملوان زبل که با خوردن اسفناج قوی می شود.
 
۴- بازی مهارت های زندگی(هدف: آموزش مسائل مختلف، تقویت حافظه، دقت) قابل اجرا از ۵ سالگی:این بازی را می توان به دو صورت گروهی و انفرادی اجرا کرد . می توان از وسایل پلاستیکی و اسباب بازی برای تقریب بیشتر ذهنی استفاده کرد.
کودکان، مهارت هایی مثل آشپزی، بچه داری، باغبانی، خیاطی، ظرف شویی، خانه داری، خرید کردن از مغازه و مواردی از این قبیل را به شکل نمایشی بازی می کنند. مثلاً یکی نقش آشپز را بازی می کند و نحوه درست کردن ماکارونی را آموزش می دهد. هدایت به وسیله افراد گروه و راهنما انجام می پذیرد.
 
۵- بازی حیوانات (هدف: دوست داشتن حیوانات و پرهیز از آزار حیوانات) قابل اجرا از ۳ سالگی: از بچه ها می خواهیم که به ما بگویند کدام حیوان را بیشتر از همه دوست دارند و از کدام حیوان خوششان نمی آید.
موارد ثبت می شود و سپس درباره دوست داشتن و محبت کردن به حیوانات و پرهیز از آزار حیوانات برای کودکان صحبت می شود و با اسباب بازی های حیوانات ، باغ وحشی توسط کودکان ساخته می شود و غذای هر حیوان و مشخصات آن حیوان به کودک آموزش داده می شود.
 
۶- بازی دوست داشتن (هدف: محبت به دیگران، آموزش مسائل اجتماعی، پرهیز از کینه ورزی) قابل اجرا از ۳ سالگی: از کودکان می خواهیم بگویند که چه کسی را بیشتر از همه و چه کسی را کمتر دوست دارند و علت آن را نیز مطرح کنند. موارد ثبت می شود و سپس در رابطه با دوست داشتن دیگران و محبت کردن صحبت می شود و دیدگاه منفی کودکان را در رابطه با دیگران تغییر می دهیم.
 
۷- بازی با عروسک( هدف: بازی های خلاق، برون فکنی) قابل اجرا از ۳ سالگی:به کودکان دختر عروسک و به کودکان پسر آدمک های عروسکی مختلف داده و از آن ها خواسته می شود که با عروسک ها به صورت جداگانه هر بازی که دلشان می خواهد انجام دهند و یا هر حرفی که دلشان می خواهد به عروسک خود بگویند. حرکات، حالات و محتوای ارتباطات کلامی ثبت و در جلسه بررسی می شود.
 
۸- بازی دزد و پلیس ( هدف: آموزش مسائل اجتماعی، آموزش نقش، تحرک، حساسیت زدایی) قابل اجرا از ۵ سالگی:یکی از بچه ها نقش دزد را بازی می کند و دیگری نقش پلیس. این بازی به خصوص برای کودکانی که از دزد می ترسند مناسب است.
دزدی، کار بدی است و دزد، خیلی ترسو است . کسی که نقش پلیس را بازی می کند باید هدف از وظیفه خود را بیان کند. می توان برای ایجاد نشاط بیشتر در این بازی از وسایلی مانند چشم بند، دستبند و هفت تیر پلاستیکی استفاده کرد.
 
۹- بازی کشف تغییرات ( هدف: افزایش دقت و حافظه ) قابل اجرا از ۳ سالگی: از کودکان می خواهیم وسایل داخل اتاق را به دقت زیر نظر بگیرند و سپس به یکی از بچه ها می گوییم از اتاق بیرون برود و جای یکی از اشیای اتاق را تغییر می دهیم .
فرد مورد نظر باید تغییر ایجاد شده را در زمان مقرر حدس بزند این کار می تواند به صورت گروهی نیز انجام شود به این ترتیب که بچه ها رو به دیوار می ایستند و تغییر ایجاد می شود و سپس هر کدام از بچه ها زودتر تغییر ایجاد شده را حدس بزند برنده بازی است.
 
۱۰- بازی حدس بزن کجاست؟ (هدف: افزایش دقت، سرعت عمل) قابل اجرا از ۳ سالگی: یک شیء به کودکان نشان داده می شود مثل یک مهره کوچک که در دست جای می گیرد و سپس از بچه ها می خواهیم که رو به دیوار بایستند و مهره را در یک قسمت از اتاق پنهان می کنیم و هرکس زودتر جای آن را پیدا کرد برنده است این بازی می تواند به صورت انفرادی و با احتساب زمان نیز اجرا شود.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)